Holmgrens Bil – allt för livet med bilen. Redan 1960 startade Sonny Holmgren bilförsäljning i en liten lokal i Jönköping. Idag har bolaget växt till en av Sveriges största privata bilhandlare och omsätter drygt 4 MDR SEK. Holmgrens erbjuder 6 nybilsvarumärken och ett stort utbud av begagnade bilar. Dessutom finns 15 auktoriserade verkstäder som tar hand om allt från din service och glasreparation till däckbyte.
Med hjälp av Any4m’s flexibla plattform har Holmgrens bil digitaliserat och effektiviserat sina HR-processer och skapat en egen plattform som de själva valt att döpa till “Självie”. Implementationen har resulterat i flera förbättringar för det dagliga arbetet såsom tidsbesparing, en tryggare mer kvalitativ arbetsstruktur och tydligt ägarskap.
När Holmgrens ville optimera och strömlinjeforma sina HR-processer föll valet på Any4m’s plattform. Beslutet grundade sig främst i att Holmgrens helt kunde skräddarsy och skapa strukturerade processer baserat på hur just de arbetar, inte baserat på en systemstandard som inte passar verksamheten. Avgörande var också integrationsmöjligheten med befintliga HR- och lönesystem och enkelheten i att visualisera och bygga flöden och formulär helt själva, utan kod.
- Strukturerade och automatiserade arbetssätt
- System som samexisterar
- Effektiviserat samarbete = Minskad hanteringstid
- Ökad informationskvalitet
- Minskat beroende av IT-kompetens
Christina Kullin, HR-chef på Holmgrens Bil, berättar:
”Som första process valde vi att digitalisera anställningsprocessen för att öka informationskvalitén och den mest positiva effekten var den tid som vi kunde kapa mellan beställning och leverans av anställningsavtal. Vi har därefter byggt ut processen löpande med nya mail till olika aktörer, både interna och externa och själva ändrat i formulären för att effektivisera ytterligare. Min inställning är att det ALLTID går att utveckla och förbättra en process så självklart är jag väldigt nöjd med att gränssnittet är så pass enkelt att jag kan lösa mycket på egen hand.”
“Digitaliseringen är prio för att möta dagens behov av effektiva arbetsverktyg och för att frigöra mer tid till det som är viktigast, tid för våra kunder och att stå upp för vårt varumärkeslöfte - Vi bryr oss”
Samtliga medarbetare inom verksamheten kommer idag åt plattformen, som Holmgrens valt att döpa till ”Självie”, via sin vanliga webbläsare och en automatladdad flik. Först ut, efter implementering av Any4m’s plattform, var en helt standardiserad anställningsprocess för att underlätta för verksamhetens ledare.
Därefter har Holmgrens skapat och standardiserat en produktiv process för verksamhetens rekryteringsbehov. ”Vi har vi helt enkelt tagit fram ett flöde som börjar med en digital Behovsanalys där respektive ledare som vill anställa besvarar ett antal viktiga frågor och nyckeltal. Därefter går rekryteringsförfrågan och analysen automatiskt vidare till personer i ledningen för värdering och kommentarer. Beroende på dessa svar blir förfrågan sedan godkänd/nekad. Nästa utvecklingssteg för denna process är att automatisera en kravprofil vid godkännande”.
Holmgrens har också sjösatt en färdigutvecklad process för utvecklingssamtal och lönesamtal och på så sätt förenklat båda dessa processer från start till mål för både ledare och medarbetare. ”Jag ser många möjligheter för ”Självie” och fler innovativa lösningar via Any4m för att upprätthålla kvaliteten i våra olika processer samt vässa bolagets arbetssätt. Digitaliseringen är prio för att möta dagens behov av effektiva arbetsverktyg och för att frigöra mer tid till det som är viktigast, tid för våra kunder och att stå upp för vårt varumärkeslöfte - ”Vi bryr oss” avslutar Christina.
Besök Holmgrens Bil